- Locatie
Stadhuis - Raadzaal
- Voorzitter
- H. Bruls
- Toelichting
-
Tijdens de raadsvergadering gaat de gemeenteraad in debat over verschillende onderwerpen en nemen ze besluiten.
Uitzending
Agendapunten
-
1Opening en mededelingen
-
2
Besluit
Raadsbesluit d.d. 29 januari 2025:
Voorstellen aanvaard· Aan de agenda is toegevoegd:
- het Raadsvoorstel Benoeming fractievolgers GroenLinks als
agendapunt 5.1
· Door de fracties van Stadspartij Nijmegen, GewoonNijmegen.Nu, VVD, SP en CDA is een motie buiten de orde aangekondigd met als titel Ceci n’est pas coulance. Dit wordt agendapunt 7.9.
· De heer Eigenhuijsen doet een ordevoorstel om agendapunt 4.7, Raadsvoorstel Vaststelling Bestemmingsplan Nijmegen Winkelsteeg - Stationsomgeving Goffert (Herstelbesluit), vanavond te behandelen als stemstuk. Dit voorstel wordt aanvaard.
· Er wordt vandaag gewerkt met spreektijd vanaf het eerste debatstuk.
De volgende punten zijn niet in de raadskamers behandeld en voorgesteld wordt om deze als hamerstuk te behandelen:
4.1 t/m 4.6 en 4.8 -
3
Bijlagen
Besluit
Raadsbesluit d.d. 29 januari 2025:
Voorstellen aanvaard -
4
Hamerstukken worden niet inhoudelijk besproken maar alleen vastgesteld.
Besluit
Raadsbesluit d.d. 29 januari 2025:
Voor de punten 4.1 t/m 4.6 en 4.8 t/m 4.11 is geen spreektijd gevraagd en daarmee is ingestemd met de voorstellen. -
4.1
Bijlagen
Besluit
Raadsbesluit 29 januari 2025:
Conform besloten -
4.2
Bijlagen
Besluit
Raadsbesluit 29 januari 2025:
Conform besloten -
4.3
Besluit
Raadsbesluit 29 januari 2025:
Conform besloten -
4.4
Bijlagen
Besluit
Raadsbesluit d.d. 29 januari 2025:
1. Overeenkomstig bijgaande tekeningen met nummers 582988 (detailkaart) en 582552 (overzichtskaart) de woonplaatsgrens tussen Nijmegen en Lent aan te passen.
2. Het besluit treedt in werking op de dag na bekendmaking. -
4.5
Bijlagen
Besluit
Raadsbesluit d.d. 29 januari 2025:
1. Het normenkader rechtmatigheid 2024 vast te stellen, ten behoeve van een goede procesbeheersing en totstandkoming van de rechtmatigheidsverantwoording.
-
4.6
Bijlagen
Besluit
Raadsbesluit d.d. 29 januari 2025:
1. Het Protocol geheimhouding vast te stellen, waarmee we vastleggen hoe we in Nijmegen omgaan met geheimhouding.
2. Het Protocol geheimhouding d.d. 25 september 2019 in te trekken. -
4.7Dit agendapunt is vervallen.
-
4.8
Bijlagen
Besluit
Raadsbesluit d.d. 29 januari 2025:
1. Wijzigingsbesluit 2024-A van de Richtlijn klachtbehandeling in de gemeente Nijmegen vast te stellen waarbij de richtlijn wordt aangepast in verband met de aanstelling van de gemeentelijke ombudsman per 1 januari 2025.
2. Wijzigingsbesluit 2024-A van het Machtigingsbesluit klachtbehandeling gemeente Nijmegen 2023 vast te stellen waarbij het machtigingsbesluit wordt aangepast in verband met de aanstelling van de gemeentelijke ombudsman per 1 januari 2025. -
4.9
Bijlagen
Besluit
Raadsbesluit d.d. 29 januari 2025:
- De zienswijze vast te stellen over de kaderbrief 2026 van de Veiligheidsregio Gelderland Zuid (hierna VRGZ). In de zienswijze vragen we extra aandacht voor:
- De aangekondigde korting op de BDuR gelden en de gevolgen daarvan;
- Het thema weerbare samenleving. - De brief ‘Zienswijze Kaderbrief 2026’ aan het Algemeen Bestuur van de Veiligheidsregio Gelderland Zuid vast te stellen.
- De zienswijze vast te stellen over de kaderbrief 2026 van de Veiligheidsregio Gelderland Zuid (hierna VRGZ). In de zienswijze vragen we extra aandacht voor:
-
4.10
Bijlagen
Besluit
Raadsbesluit d.d. 29 januari 2025:
- De zienswijze op de Kaderbrief van de Modulaire Gemeenschappelijke Regeling (MGR) Rijk van Nijmegen met daarin de beleidsmatige en financiële kaders voor de meerjarenbegroting 2026-2029, als volgt vast te stellen:
a) instemmen met de beleidsmatige en financiële kaders voor de meerjarenbegroting van de module WerkBedrijf;
b) een zienswijze uitbrengen op de kaders voor de module iRvN, die betrekking hebben op financiën, governance, bestuurlijke kaderstelling en sturing.
2. De brief aan het Dagelijks Bestuur van de MGR, met de zienswijze van de gemeente Nijmegen op de Kaderbrief voor de meerjarenbegroting 2026-2029, vast te stellen. -
4.11
Bijlagen
Besluit
Raadsbesluit d.d. 29 januari 2025:
1. De zienswijzen over de Kadernota ODRN 2024/2025 vast te stellen, die luiden:
· De Kadernota gaat onvoldoende in op de redenen voor een verhoging van de opslag indirecte uren van 23% naar 25%. Omzetderving BRIKS wordt als voornaamste reden aangegeven. Dit terwijl bij het terughalen van de BRIKS-taken Nijmegen een flink bedrag heeft betaald aan frictiekosten, waar dit ook onderdeel van is. Wij gaan hier niet mee akkoord. Wij roepen ODRN op om af te zien van de voorgestelde verhoging.
· De begrotingssystematiek van de ODRN vereist een realistische begroting, aangezien de omvang van de indirecte kosten en overheadkosten hierin worden gekoppeld aan de omvang van de opdracht. Op het moment dat de opdracht niet volledig wordt gerealiseerd ontstaat een dekkingstekort voor de indirecte uren en overhead. Dit is de laatste jaren ook steeds het geval geweest. Daarom roepen we ODRN wederom op om reëel te begroten. -
5BENOEMINGEN
-
5.1
Bijlagen
Besluit
Raadsbesluit d.d. 29 januari 2025:
Te benoemen tot fractievolgers op voorwaarde dat de commissie voor geloofsbrieven een positief advies heeft gegeven:
Op voordracht van de fractie van GroenLinks:
1. S.F. (Florian) Lavania
2. I. (Ine) de Win -
6Vragen van raadsleden aan het college
-
7DEBATSTUKKEN
-
7.1
Stemuitslag
voorFractie CDA (2), Fractie D66 (6), Fractie GroenLinks (9), Fractie Partij voor de Dieren (2), Fractie PvdA (4), Fractie SP (3)tegenFractie ODV (1), Fractie Stadspartij Nijmegen (7), Fractie VVD (3), Fractie GewoonNijmegen.NU (1)Bijlagen
Besluit
Geamendeerd raadsbesluit d.d. 29 januari 2025:
De ‘Netwerkvisie mobiliteit: 30 km/uur als norm’ (bijlage 1) vast te stellen, als uitwerking van de reeds vastgestelde ‘Agenda Versnelling Mobiliteitstransitie’.
Dit betekent dat we:
1. 'De functie van ongeveer de helft van alle huidige 50 km/uur wegen willen we aanpassen naar een nieuwe wegcategorie 'stadsstraat', waarmee we de maximumsnelheid op ongeveer 60 kilometer weglengte verlagen naar 30 km/uur. De Griftdijk {van de Oude Groenstraat tot de ltaliëstraat) toe te voegen tot de lijst met beoogde straten.
Om daarnaast op p. 19 van de Netwerkvisie mobiliteit: 30 km/u als norm als nummer 85 toe te voegen: Griftdijk.
2. Kiezen voor een gefaseerde invoer van 30 km/u, waarbij onderscheid wordt gemaakt naar 3 fasen:
Fase 1: omzetting in één keer, medio 2026.
Dit zijn de straten met een hoog veiligheidsrisico, namelijk straten waar relatief veel verkeersongevallen zijn gebeurd en straten zonder fietsvoorzieningen. Deze straten kunnen worden omgezet naar 30 km/u door plaatsing van borden en aanpassingen van de wegmarkeringen.
Fase 2: omzetting na aanvullende maatregelen
Dit zijn de straten die niet onder fase 1 of 3 vallen. Deze straten kunnen worden omgezet naar 30 km/u als aanvullende maatregelen voor een veilige en herkenbare weginrichting zijn gerealiseerd. Hierbij kan gedacht worden aan:
o Het plaatsen van fysieke snelheidsremmende maatregelen zoals drempels, rijbaanversmallingen of verkeersplateaus, of;
o Het toepassen van bestratingsmaterialen die aantoonbaar bijdragen aan lagere rijsnelheden, zoals klinkers in plaats van asfalt, of;
o Het toevoegen van groenvoorzieningen (bijvoorbeeld bomen of plantenbakken) en duidelijke markeringen (zoals belijning of bebording) om het wegbeeld visueel te versterken.
Indien het college kiest voor andere snelheidsremmende maatregelen, dient dit gemotiveerd en onderbouwd te worden.
Fase 3: omzetting na herinrichting
Dit zijn de straten met vrijliggende fietspaden, de straten die tot en met 2030 aan de beurt zijn voor onderhoud én de straten als onderdeel van gebiedsontwikkelingen.
Deze straten kunnen worden omgezet na 30 km/u zodra een herinrichting gekoppeld kan worden aan groot onderhoud of aan een gebiedsontwikkeling,
In fase 1 en 2 wordt de omzetting gerealiseerd met beperkte maatregelen. Zodra er op termijn groot onderhoud aan deze wegen nodig is, zullen deze wegen indien nodig alsnog worden heringericht conform voorgestelde inrichtingskenmerken. Bij herinrichtingen van wegen worden belanghebbenden actief betrokken. Dit zijn in ieder geval omwonenden, hulpdiensten en de ov-concessiehouder.
- En betreffende teksten in het raadsvoorstel en netwerkvisie conform bovenstaande beslispunten te wijzigen
3. een uitvoeringsplan maken voor de voorbereiding en uitvoering van de beoogde maatregelen, met onder andere aandacht voor een verkeersbesluitprocedure en een gedragscampagne; dit plan leggen we voor aan het college en sturen we ter informatie naar de raad.
4. de subparagraaf 'stedelijke hoofdwegen 50 km/uur zijn in de basis 2 x 1 rijstroken' op pagina 14 van de visie, behorende bij paragraaf 3.4, schrappen, evenals de paragraaf 3.5 'Doorkijk naar vervolg: doorgaand autoverkeer ontmoedigen' op pagina 16 van de visie.
5. om met een integrale en onderbouwde visie voor de stad naar de raad komen aangaande mogelijke versmallingen van 2x1 rijstroken in de vorm van een raadsvoorstel uiterlijk in Q4 van 2025.
6. gelijktijdig met de integrale visie met een impactanalyse komen over de toegankelijkheid en bereikbaarheid van de gehele stad voor het openbaar vervoer, hulpdiensten, automobilisten en overige weggebruikers. Daarbij wordt ook aandacht besteed aan de economische impact van een mogelijke versmalling van wegen voor ondernemingen in de stad.
7. de tekst op pagina 12 van de Netwerkvisie schrappen:
_
Suggestiestroken worden fietsstroken_
Op diverse plekken heeft Nijmegen nog zogenaamde suggestiestroken. In verschijningsvorm zijn deze vergelijkbaar met fietsstroken. Het verschil is dat een fietsstrook een fietssymbool kent en dat op suggestiestroken parkeren en laden en lossen is toegestaan; op fietsstroken niet. Het verschil lijkt klein, maar fietsstroken geven de fietsers meer kwaliteit. Wij willen in Nijmegen de bestaande suggestiestroken vervangen door fietsstroken. Dat betekent dat parkeren en laden en lossen op de fietsstroken niet meer is toegestaan, uitgezonderd ontheffingshouders.Amendementen
Titel Neem de Griftdijk meteen mee Schiet het doel niet voorbij Versmalling wegen verdient een eigen debat Moties
Titel Flitspaal to go OV in Nijmegen niet in de knel Over bushaltes -
7.2
Stemuitslag
voorFractie CDA (2), Fractie D66 (6), Fractie GroenLinks (9), Fractie ODV (1), Fractie Partij voor de Dieren (2), Fractie PvdA (4), Fractie SP (3), Fractie Stadspartij Nijmegen (7), Fractie VVD (3), Fractie GewoonNijmegen.NU (1)Bijlagen
Besluit
Geamendeerd raadsbesluit d.d. 29 januari 2025:
1. De Nachtvisie Nijmegen vast te stellen, waarin als belangrijkste inhoud wordt vastgelegd dat
- we de nachtcultuur onderkennen als waardevol voor Nijmegen en deze ondersteunen;
- we inzetten op versterking van de nachtcultuur.
- Als ondertitel aan de visie toe te voegen: samen maken we de nachtcultuur’, om zo uiting te geven aan het belang van de brede samenwerking en kruisbestuiving
2. de visie "Samen maken we de nacht" wordt integraal opgenomen in de Nachtvisie Nijmegen als leidraad voor:
- Het versterken van de samenwerking tussen de gemeente, culturele instellingen en ondernemers in het nachtleven.
- Het vermijden van een niet-inclusieve benadering van de term nachtcultuur door een breed en toegankelijk nachtlandschap te bevorderen waarin zowel gesubsidieerde als commerciële initiatieven een plek hebben
3. In de uitwerking van de Nachtvisie wordt expliciet opgenomen dat:
- Het onderscheid tussen nachtcultuur en uitgaansleven wordt losgelaten ten gunste van een inclusieve benadering.
- De gemeente actief investeert in een gelijkwaardige samenwerking met ondernemers die zonder subsidie een belangrijke bijdrage leveren aan het Nijmeegse nachtlandschap.
- De gemeente, in het kader van broedplaatsen en uitvliegen en op eigen benen staan het economische bewustwording in de nachtcultuur actief bevorderd.Amendementen
Titel Samen maken we de nacht Moties
Titel Bereikbare nacht Geef de nachtvlinders de ruimte Jong geleerd, goed gefeest Onderzoek eigen nachtbus Vensters open voor de nacht Toezeggingen
Titel Inclusie in de antidiscriminatieagenda -
7.3
Stemuitslag
voorFractie CDA (2), Fractie D66 (6), Fractie GroenLinks (9), Fractie ODV (1), Fractie Partij voor de Dieren (2), Fractie PvdA (4), Fractie SP (3), Fractie Stadspartij Nijmegen (7), Fractie VVD (3), Fractie GewoonNijmegen.NU (1)Bijlagen
Besluit
Raadsbesluit d.d. 29 januari 2025:
1. Het broedplaatsenbeleid ‘Ruimte voor makers’ vast te stellen, met als doelstellingen:
a. Het creëren van meer passende ruimte voor actieve creatieve makers.
b. Het stimuleren van creatieve en culturele broedplaatsen om een betere uitwisseling en interactie tussen individuele kunstenaars en makers te bevorderen.
c. Broedplaatsen een plek te geven in gebiedsontwikkelingen.Moties
Titel Makers in de nacht Nieuwe broedplaatsen vragen om regie Plaatsmaken voor placemaking Samen broeden is wel zo gezellig Voldoende plaats om te broeden -
7.4
Stemuitslag
voorFractie CDA (2), Fractie D66 (6), Fractie GroenLinks (8), Fractie Partij voor de Dieren (2), Fractie PvdA (4), Fractie SP (3), Fractie Stadspartij Nijmegen (7), Fractie GewoonNijmegen.NU (1)tegenFractie GroenLinks (1), Fractie ODV (1), Fractie VVD (3)Bijlagen
Besluit
Raadsbesluit d.d. 29 januari 2025:
1. De begrotingswijziging vast te stellen waarbij een bedrag van € 8 miljoen aan de begroting 2025 wordt toegekend ten behoeve van de uitvoering van de regeling Woonfonds 2024.
2. Deze begrotingswijziging te financieren uit een onttrekking aan de reserve Woonfonds.Moties
Titel Komt in actie! behoud de Nijmeegse woonverenigingen Meer vliegen in een klap Toezeggingen
Titel Informatiebrief Woonverenigingen Nijmegen -
7.5
Stemuitslag
voorFractie CDA (2), Fractie D66 (6), Fractie GroenLinks (9), Fractie Partij voor de Dieren (2), Fractie PvdA (4), Fractie SP (3), Fractie Stadspartij Nijmegen (7), Fractie GewoonNijmegen.NU (1)tegenFractie ODV (1), Fractie VVD (3)Bijlagen
Besluit
Raadsbesluit d.d. 29 januari 2025:
1. De Lokale Energie Strategie 2025 – 2050 vast te stellen met de volgende aanpassingen en aanvullingen op bestaand energiebeleid:
- We wijzigen onze ambitie van energieneutraal in 2045 naar klimaatneutraal in 2050 en 55% CO2-reductie in 2030 ten opzichte van 1990.
- We gaan het programma Energie Besparen Woningen 2023-2030 ook primair monitoren op het effect op CO2-uitstoot.
- We hanteren als leidende maatschappelijke principes voor de gehele energietransitie: betrouwbaar, duidelijk, duurzaam, rechtvaardig, uitvoerbaar en in samenhang.
- We hanteren als leidende energetische principes: energiebesparing voorop, zo lokaal mogelijk, toepassing passende energiebron en het meewegen van energie bij ruimtelijke keuzes.
- We nemen aanvullende maatregelen die niet eerder waren opgenomen in energieplannen (Programma Energie Besparen Woningen 2023, Warmtevisie 2024, Masterplan Netcongestie 2024): energievisie (smart energy hub) voor elk bedrijventerrein, verkenning mogelijkheden netbewuste nieuwbouw, plan van aanpak energiebesparing MKB, plan van aanpak grootschalig zon op dak, verbreding van het Regionaal Expertiseteam Energie naar maatschappelijke organisaties en extra inzet op waterstof (lobby aftakking waterstofbackbone, onderzoek lokale waterstofproductie/lokaal waterstofnetwerk).
- Het standpunt dat wij het niet wenselijk achten om in Nijmegen een locatie aan te wijzen voor kernenergie/Small Modular Reactors (SMR’s).Amendementen
Titel Alleen is niet sneller, want samen kom je verder Moties
Titel Hou de LES bij de les Op weg naar weg of weg Voorkom een klimaatwaterbed houd rekening met scope 3 uitstoot, beslispunten 1 en 3 Voorkom een klimaatwaterbed houd rekening met scope 3 uitstoot, beslispunten 2, 4 en 5 Warmtenet, een koud kunstje Waterecologie vóór aquathermie -
7.6
Stemuitslag
voorFractie CDA (2), Fractie D66 (6), Fractie GroenLinks (9), Fractie Partij voor de Dieren (2), Fractie PvdA (4), Fractie SP (3), Fractie Stadspartij Nijmegen (7), Fractie GewoonNijmegen.NU (1)tegenFractie ODV (1), Fractie VVD (3)Bijlagen
Besluit
Raadsbesluit d.d. 29 januari 2025:
1. Het _‘Beleidskader Asiel & Integratie ’_vast te stellen.
· Met de volgende kaderstellende uitgangspunten:
i. Solidariteit, menswaardigheid, gelijkwaardigheid en inclusiviteit staan centraal in de ondersteuning van al onze inwoners, ook mensen die nieuw of tijdelijk in onze stad zijn.
ii. We zorgen duurzaam dat we aan vluchtelingen die dat nodig hebben een veilige plek en start van een nieuwe toekomst kunnen bieden.
iii. We denken in kansen en doen het samen.
iv. We bundelen krachten en kennis.
· Met de volgende kaderstellende doelen:
v. Opvang: vluchtelingen verblijven op een veilige en gezonde manier in een opvanglocatie.
vi. Huisvesting: statushouders hebben zo snel als mogelijk een passende woonruimte.
vii. Inburgering & Integratie: statushouders, gezinsmigranten en ontheemden (uit Oekraïne) doen zo snel en goed als mogelijk mee in de samenleving.
viii. Mensen zonder documenten: niemand slaapt op straat. We bieden sobere opvang aan en werken aan toekomstperspectief, gericht op terugkeer naar het land van herkomst, migratie naar een ander land of legalisering van het verblijf.
2. De extra benodigde budgettaire ruimte voor structurele inzet te behandelen met een claim bij de begrotingsbehandeling voor 2026. Voorziene investeringen en uitgaven tot 1 januari 2026 kunnen kortlopend worden gefinancierd vanuit beschikbaar budget.Moties
Titel Blijven vechten voor kinderrechten Vertrek uit Nijmegen met goede vooruitzichten Toezeggingen
Titel Oproep rijk structurele oplossingen faciliteren Uitdagingen opvangen minderjarigen en gezinnen -
7.7
Stemuitslag
voorFractie CDA (2), Fractie D66 (6), Fractie GroenLinks (9), Fractie ODV (1), Fractie Partij voor de Dieren (2), Fractie PvdA (4), Fractie SP (3), Fractie Stadspartij Nijmegen (7), Fractie VVD (3), Fractie GewoonNijmegen.NU (1)Bijlagen
Besluit
Geamendeerd raadsbesluit 29 januari 2025:
De zienswijze over de Kaderbrief over de begroting van de GGD Gelderland Zuid vast te stellen met als belangrijkste punten:
1. Wij vragen u te komen met concrete bezuinigingsvoorstellen om zodoende de gevraagde nullijn en mogelijke extra besparingen te realiseren.
2. Wij ondersteunen het door u opgestelde afwegingskader waar het uniforme takenpakket langs gelegd kan worden.
3. Wij vragen u om inzichtelijk te maken op welke punten de wettelijke taken en de niet-wettelijke taken mogelijk soberder kunnen worden uitgevoerd en welke gevolgen dit heeft voor de inwoners.
4. Wij vragen U om te komen met eventuele efficiencymaatregelen die kunnen leiden tot een besparing in de huidige bedrijfsvoering van de GGD (loon- en prijsindexatie als extra scenario betrekken bij doelstelling nullijn).
5. Wij vragen u om alle gemeenten vroegtijdig te betrekken om in goede samenwerking de impact van deze bezuinigingsvoorstellen te beoordelen.
6. Wij vragen u om in alle bezuinigingsvoorstellen te omschrijven welke impact en risico’s dit heeft voor onze inwoners, de organisatie van de GGD en de dienstverlening aan de gemeente. Wij vragen u rekening te houden met ongewenste stapelingen van besparingen voor kwetsbare groepen om gezondheidsachterstanden niet op te laten lopen.
7. Wij vragen U om scherp aan te sluiten bij de keuzes die wij als gemeente maken in de gezondheidsagenda en de omgevingsvisie.
8. Wij vragen U om bij nieuw beleid, zoals bv. de nieuwe archiefwet de dekking te vinden binnen de bestaande begroting
9. Wij steunen de keuze van het Dagelijks Bestuur van de GGD om de huidige opzet van de Jeugdgezondheidszorg (aantal contacten) niet te wijzigen vanwege de financiële uitzetting die dit met zich mee zou brengen. Wij verzoeken u om met de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd en het ministerie van VWS het gesprek aan te gaan over de tekorten en capaciteitsproblemen die wij hebben in het kader van het Landelijk Professioneel Kader.
10. De activiteiten van de GGD zijn veelal preventief. Dit heeft een positief effect op de volksgezondheid en hierdoor ook op de financiële uitgaven. De focus in de kaderbrief ligt nu in eerste instantie op bezuinigingen, wat uiteindelijk negatief uitpakt voor de gezondheid van onze inwoners en dus ook voor een stijging van kosten op de lange termijn. We vragen de GGD om in het te maken afweegkader expliciet te kijken naar het behouden of intensiveren van bestaande budgetten, voor preventieve activiteiten die op de lange termijn gezondheidsvoordeel (en daarmee financieel voordeel) opleveren en dit mee te nemen in de besluitvorming ten behoeve van de GGD-begroting 2026.
Amendementen
Titel Een volledig afweegkader in een spannende tijd Niet gehaald, niet verlaagd -
7.8
Bijlagen
Moties
Titel Baas in eigen buurt Benut de bestaande ruimtelijke structuur maximaal voor een nabije stad Bottom-up Benedenstad ComMotie voor Cohesie De routekaart naar een ruimtelijk rechtvaardig Nijmegen Een gemengde buurt maakt een levendige woonwijk Geen cherrypicking in mobiliteitsongelijkheid Grotere ambitie is noodzaak door noodtoestand Overal schoon water Wateroverleg in Lindenholt Zet in op biodiverse klimaatadaptatie -
7.9
Bijlagen
Moties
Titel Motie buiten de orde Ceci n'est pas coulance -
8STEMSTUKKEN
-
8.1
Stemuitslag
voorFractie CDA (2), Fractie D66 (6), Fractie GroenLinks (9), Fractie ODV (1), Fractie Partij voor de Dieren (2), Fractie PvdA (4), Fractie SP (3), Fractie Stadspartij Nijmegen (7), Fractie VVD (3), Fractie GewoonNijmegen.NU (1)Bijlagen
Besluit
Raadsbesluit d.d. 29 januari 2025:
Brief Wensen en Bedenkingen unaniem aanvaard -
8.2
Stemuitslag
voorFractie CDA (2), Fractie D66 (6), Fractie GroenLinks (9), Fractie Partij voor de Dieren (2), Fractie PvdA (4), Fractie Stadspartij Nijmegen (7)tegenFractie ODV (1), Fractie SP (3), Fractie VVD (3), Fractie GewoonNijmegen.NU (1)Bijlagen
Besluit
Raadsbesluit d.d. 29 januari 2025 met inachtneming van een stemverklaring van GewoonNijmegen.Nu en VVD:
1. Het bestemmingsplan Nijmegen Winkelsteeg - Stationsomgeving Goffert (Herstelbesluit) vast te stellen overeenkomstig de geometrisch bepaalde planobjecten als vervat in het bestand NL.IMRO.0268.BPa12500-VG02 met bijbehorende bestanden, waarmee planologische kaders worden vastgelegd voor de herontwikkeling van het gebied Winkelsteeg – Stationsomgeving Goffert. Het te herstellen gebrek betreft het feit dat in de planregels is vastgelegd dat de kapper, de bakkerij en de beperkte horeca (maximaal 300 m2 bvo) die het bestemmingsplan mogelijk maakt ‘moskee gerelateerd’ dienen te zijn;
2. Geen exploitatieplan vast te stellen als bedoeld in artikel 6.12 Wet ruimtelijke ordening. -
9BEHANDELADVIES NOG TE BEPALEN/OVERIG
-
10Ingekomen stukken
-
10.1Brieven ter afdoening door het college van B&W (tenzij anders vermeld)
-
10.2
Bijlagen
Besluit
Raadsbesluit d.d. 29 januari 2025:
Conform besloten -
10.3
Bijlagen
Besluit
Raadsbesluit d.d. 29 januari 2025:
Conform besloten -
10.4Brieven van het college van B&W ter kennisname (tenzij anders vermeld)
-
10.4.1
Bijlagen
Besluit
Raadsbesluit d.d. 29 januari 2025:
Conform besloten -
10.4.2
Bijlagen
Besluit
Raadsbesluit d.d. 29 januari 2025:
Conform besloten -
10.4.3
Bijlagen
Besluit
Raadsbesluit d.d. 29 januari 2025:
Conform besloten -
10.4.4
Bijlagen
Besluit
Raadsbesluit d.d. 29 januari 2025:
Conform besloten -
10.4.5
Bijlagen
Besluit
Raadsbesluit d.d. 29 januari 2025:
Conform besloten -
10.4.6
Bijlagen
Besluit
Raadsbesluit d.d. 29 januari 2025:
Conform besloten -
10.4.7
Bijlagen
Besluit
Raadsbesluit d.d. 29 januari 2025:
Conform besloten -
10.4.8
Bijlagen
Besluit
Raadsbesluit d.d. 29 januari 2025:
Conform besloten -
10.4.9
Bijlagen
Besluit
Raadsbesluit d.d. 29 januari 2025:
Conform besloten -
10.4.10
Bijlagen
Besluit
Raadsbesluit d.d. 29 januari 2025:
Conform besloten -
10.4.11
Bijlagen
Besluit
Raadsbesluit d.d. 29 januari 2025:
Conform besloten -
10.4.12
Bijlagen
Besluit
Raadsbesluit d.d. 29 januari 2025:
Conform besloten -
10.4.13
Bijlagen
Besluit
Raadsbesluit d.d. 29 januari 2025:
Conform besloten -
10.4.14
Bijlagen
Besluit
Raadsbesluit d.d. 29 januari 2025:
Conform besloten -
10.4.15
Bijlagen
Besluit
Raadsbesluit d.d. 29 januari 2025:
Conform besloten -
10.4.16
Bijlagen
Besluit
Raadsbesluit d.d. 29 januari 2025:
Conform besloten -
10.4.17
Bijlagen
Besluit
Raadsbesluit d.d. 29 januari 2025:
Conform besloten -
10.4.18
Bijlagen
Besluit
Raadsbesluit d.d. 29 januari 2025:
Conform besloten -
10.4.19
Bijlagen
Besluit
Raadsbesluit d.d. 29 januari 2025:
Conform besloten -
10.4.20
Bijlagen
Besluit
Raadsbesluit d.d. 29 januari 2025:
Conform besloten -
10.4.21
Bijlagen
Besluit
Raadsbesluit d.d. 29 januari 2025:
Conform besloten -
10.4.22
Bijlagen
Besluit
Raadsbesluit d.d. 29 januari 2025:
Conform besloten -
10.4.23
Bijlagen
Besluit
Raadsbesluit d.d. 29 januari 2025:
Conform besloten -
10.4.24
Bijlagen
Besluit
Raadsbesluit d.d. 29 januari 2025:
Conform besloten -
10.4.25
Bijlagen
Besluit
Raadsbesluit d.d. 29 januari 2025:
Conform besloten -
10.4.26
Bijlagen
Besluit
Raadsbesluit d.d. 29 januari 2025:
Conform besloten -
10.4.27
Bijlagen
Besluit
Raadsbesluit d.d. 29 januari 2025:
Conform besloten -
10.4.28
Bijlagen
Besluit
Raadsbesluit d.d. 29 januari 2025:
Conform besloten -
10.4.29
Bijlagen
Besluit
Raadsbesluit d.d. 29 januari 2025:
Conform besloten -
10.4.30
Bijlagen
Besluit
Raadsbesluit d.d. 29 januari 2025:
Conform besloten -
10.4.31
Bijlagen
Besluit
Raadsbesluit d.d. 29 januari 2025:
Conform besloten -
10.4.32
Bijlagen
Besluit
Raadsbesluit d.d. 29 januari 2025:
Conform besloten -
10.4.33
Bijlagen
Besluit
Raadsbesluit d.d. 29 januari 2025:
Conform besloten -
10.4.34
Bijlagen
Besluit
Raadsbesluit d.d. 29 januari 2025:
Conform besloten -
10.4.35
Bijlagen
Besluit
Raadsbesluit d.d. 29 januari 2025:
Conform besloten -
10.4.36
Bijlagen
Besluit
Raadsbesluit d.d. 29 januari 2025:
Conform besloten -
10.4.37
Bijlagen
Besluit
Raadsbesluit d.d. 29 januari 2025:
Conform besloten -
10.5
Bijlagen
Besluit
Raadsbesluit d.d. 29 januari 2025:
Conform besloten